Optymalizacja konwersji w kilku prostych ruchach!

Znane przysłowie mówi, że ruch to zdrowie. W życiu codziennym pozwala on osiągnąć dobre samopoczucie, natomiast w biznesie odpowiada za dobre funkcjonowanie firmy.  O jaki ruch chodzi? O ruch na stronie internetowej firmy!

Taki ruch świadczy on o zainteresowaniu klientów daną marką, o zapotrzebowaniu na konkretną usługę. Ma on realne znaczenie dla poprawnego funkcjonowania firmy, gdyż to od niego zależy ilość przeprowadzonych transakcji. Jeśli chodzi o serwisy i strony internetowe, to ów ruch ma ogromny wpływ na konwersję, czyli dokonywanie pożądanych działań przez użytkowników. Optymalizacja konwersji jest zatem celem, do którego powinni dążyć wszyscy ci, którzy chcą odnieść sukces w swojej branży.

Ruch pierwszy – określenie, czym jest konwersja

Osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z działalnością, skupioną wokół optymalizacji stron www, początkowo mogą czuć się nieco zagubione, słysząc takie terminy, jak konwersja czy optymalizacja konwersji. Na szczęście pod tymi enigmatycznie brzmiącymi hasłami kryją się procesy, z którymi prawdopodobnie każdy miał już okazję zetknąć się w praktyce.

Konwersja to działania użytkowników, których efektem jest wykonanie pożądanej akcji. Inaczej mówiąc to zrealizowanie celu, założonego dla naszego serwisu czy strony www. Przykładami konwersji są:

  • dokonanie zakupu w sklepie internetowym
  • zapisanie się do newslettera
  • polubienie profilu marki
  • rejestracja na stronie
  • wypełnienie formularza
  • ściągnięcie pliku
  • pozyskanie danych kontaktowych, adresu e-mail

Ruch drugi – określenie, czym jest współczynnik konwersji

Jak już zostało wspomniane wcześniej, ruch na stronie internetowej to jeden z najważniejszych czynników, wpływających na konwersję. Niestety nie przyniesie on zadowalających korzyści, jeśli strona nie będzie funkcjonalna i dostosowana do potrzeb użytkowników. Aby ów ruch miał faktyczny wpływ na prosperowanie witryny, musi zostać przekonwertowany na konkretne i pożyteczne dla firmy działanie.

Ilość tych działań określa się za pomocą tak zwanego współczynnika konwersji. Im jest on wyższy, tym większa szansa na pozyskanie klientów. Warto wiedzieć więc, czym jest współczynnik konwersji i jak się go mierzy oraz orientować się, jakie czynniki wpływają na jego poziom.

Współczynnik konwersji to wskaźnik, pokazujący, jaka część użytkowników, odwiedzających serwis www, dokonała pożądanej przez nas akcji. Liczy się go według wzoru:

Wk = (liczba internautów realizujących zamierzony przez nas cel/ilość wszystkich internautów, wchodzących na naszą stronę) x 100%

Analiza zachowań internautów pozwoliła wyodrębnić kilka czynników, które mają negatywny wpływ na wysokość współczynnika konwersji. Są to przede wszystkim:

  • powolne lub niepoprawne działanie strony
  • skomplikowane procedury rejestracyjne, obszerne formularze
  • zbyt długa droga w procesie zakupowym
  • nieprofesjonalny i nieestetyczny wygląd strony
  • brak odpowiednich informacji na stronie (kontakt, zdjęcia produktów, opisy, certyfikaty)
  • brak treści, które wzbudzają zainteresowanie u użytkowników
  • niewidoczne butony CTA
  • niedostosowanie strony do profilu firmy oraz potrzeb grupy docelowej

Oczywiście są to tylko niektóre, najczęściej spotykane przyczyny niskiej wartości współczynnika konwersji. Dla każdej strony trzeba przeprowadzić dokładną analizę, aby móc usprawnić jej działanie. Warto skorzystać wtedy z pomocy specjalistów.

Ruch trzeci i ostatni – skuteczna optymalizacja konwersji

Optymalizacja konwersji to ogół działań, dzięki którym użytkownicy mogą efektywniej zrealizować cele, które zostały określone dla naszej witryny. Jak więc zmotywować użytkowników do podjęcia tych działań? Oto kilka sposobów:

  • optymalizacja strony pod kątem SEO
  • dbanie o wysoką jakość treści (o tym można poczytać TUTAJ)
  • dobór właściwych słów kluczowych
  • budowanie linków zewnętrznych
  • promocja witryny poprzez social media

Narzędziem, które pomoże nam mierzyć efekty naszych działań i obliczać konwersję, jest chociażby Google Adwords. Ale o mierzeniu konwersji opowiem innym razem.

Wzbudzenie zainteresowania użytkowników naszą stroną, a w konsekwencji zwiększenie ruchu oraz optymalizacja konwersji są niezbędne do tego, aby współczynnik konwersji był jak najwyższy. W praktyce oznacza to tyle, że właściciele serwisów www powinni wykorzystać możliwości, jakie stwarza marketing internetowy oraz dołożyć wszelkich starań, by uczynić swoje strony jak najbardziej interesującymi i użytecznymi dla internautów. To pozwoli w szybki i efektywny sposób zwiększyć dochód i poprawić funkcjonowanie witryny. A przecież o to chodzi, prawda?

Foto: http://www.sxc.hu/

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *