Wszystko, co musisz wiedzieć o cookies… Ale nie masz kogo zapytać

Zgodnie z nowymi przepisami, obowiązującymi od 22 marca 2013, właściciel każdej strony internetowej wykorzystującej mechanizm cookies, powinien zadbać o uzyskanie zgody użytkowników, na zapisywanie ciasteczek przez stronę. Zanim jednak zainstalujesz na stronie obrzydliwy pop-up lub wydasz 200 zł na „extraskrypt” wprowadzający zmiany na Twojej witrynie – przeczytaj.

Zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze informacje o zmianach w przepisach dotyczących cookies wraz z gotowymi przykładami i poradami na temat wprowadzenia modyfikacji na Twojej stronie WWW.

Dlaczego cookies są ważne?

Nie chciałbym rozpisywać się zanadto nad tym, czym dokładnie są pliki cookies (Ciocia Wikipedia pomoże 😉 Co jednak warto pamiętać, z punktu widzenia marketingu internetowego:

  • cookies nie zagrażają w żaden sposób użytkownikom internetu – nie są programami komputerowymi, które mogłyby w jakikolwiek sposób Tobie zaszkodzić, ani nie przechowują Twoich danych osobowych,
  • ciasteczka stanowią w dzisiejszych czasach niemal podstawę analityki e-marketingowej – to dzięki nim możemy zbierać dane w takich usługach jak Google Analytics, czy innych statystykach stron internetowych,
  • dzięki nim możliwa jest personalizacja contentu strony, która z kolei umożliwia zwiększanie konwersji na Twojej stronie internetowej,
  • gdyby nie cookies – użytkownicy nie byliby w stanie nawet złożyć zamówienia w sklepie internetowym, czy korzystać z konta na portalu społecznościowym, bez konieczności każdorazowego logowania po przejściu do nowej treści.

I nie ma w tym nic niebezpiecznego 🙂 Wyobraź sobie marketing internetowy, ba! Internet w ogóle, bez ciasteczek. Jako użytkownik, musiałbyś zamawiać w sklepie internetowym przez telefon, a jako właściciel strony nie miałbyś bladego pojęcia o tym, czy ktokolwiek w ogóle na nią zagląda. Jak żyć? 🙂

Co mam zrobić na swojej stronie WWW?

Nowe przepisy wprowadzają obowiązek dla właścicieli witryn internetowych, polegający na konieczności poinformowania użytkowników o fakcie wykorzystywania przez stronę plików cookie i uzyskania ich zgody na taką działalność. Również stosowna informacja, na temat rodzajów i sposobów wykorzystywania cookies powinna znaleźć się w polityce prywatności serwisu.

Warto jednak doprecyzować, że przepisy przewidują możliwość udzielenia przez użytkownika zgody za pomocą odpowiednich ustawień przeglądarki. Jeśli użytkownik Twojej strony internetowej otrzyma informację o tym, że strona korzysta z cookies i nie zmieni swoich ustawień – zgodnie z prawem będzie to zgoda na instalację cookies pochodzących z Twojej witryny.

Zatem nie ma powodów do paniki. W praktyce, wystarczy zamieścić informację – nie musisz zbierać akceptacji w postaci kliknięć, czy checkboxów. Nie jest także konieczne „upiększanie” Twojej strony kolorowymi ramkami, ani tym bardziej generowaniem denerwujących pop-up’ów wyświetlających się przy każdej wizycie na stronie WWW.

Takie działanie może, co najwyżej zirytować i zniechęcić użytkowników do korzystania z Twojej strony WWW. Co więcej, mniej świadomi użytkownicy mogą wręcz przestraszyć się takiego komunikatu, w myśl zasady – „skoro nie rozumiem, to nie ryzykuję”.

Po-pup? Niekoniecznie

Warto, zatem przemyśleć sposób dodania takiej informacji, aby pojawiła się ona w sposób maksymalnie nieinwazyjny, ale jednocześnie widoczny. Najprostszym rozwiązaniem będzie np. stała informacja w aktualnościach strony, lub w bocznej kolumnie.

Możesz zdecydować się także na w miarę mało inwazyjny „toplayer”. Koniecznie jednak zadbaj o to, by nie wyświetlał się na każdej podstronie. Warto wykorzystać tzw. capping, który pozwoli na ograniczenie wyświetlania informacji tylko 1 raz dla danego użytkownika (oczywiście nie będzie to działać, jeśli użytkownik zdecyduje się na wyłączenie ciasteczek)

Przemyśl także treść komunikatu. Postaw na jasny i prosty przekaz, który wyjaśni nawet najbardziej początkującemu użytkownikowi internetu, czego informacja dotyczy. Możesz także odesłać użytkownika do szerszej informacji na ten temat w polityce prywatności.

Prawo jest ważne, ale content ważniejszy 😉

Pamiętaj jednak, aby nie przedobrzyć. Celem Twojej strony nie jest informowanie o Cookies, zatem nie odwracaj uwagi użytkownika od głównej zawartości strony. Z resztą, są znacznie bardziej istotne, z punktu widzenia celów biznesowych i marketingowych treści, na które warto zarezerwować rozwiązania bardziej przyciągające uwagę.

Oto przykładowy tekst informacyjny, który możesz z powodzeniem wykorzystać na swojej stronie internetowej:

Strona, na której się znajdujesz wykorzystuje pliki cookies. Korzystamy z tego mechanizmu m.in. w celu prowadzenia statystyk odwiedzin (Google Analytics) oraz poprawy użyteczności strony.
Jeśli nie wyrażasz zgody na przesyłanie cookies do Twojego urządzenia – zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej o wykorzystaniu cookies…

W naszej polityce prywatności znajdziesz także odpowiedni fragment, w pełni wyczerpujący opis podstawowego wykorzystania cookies na stronie internetowej.

A do czego Ty wykorzystujesz cookies? W jaki sposób masz zamiar dostosować swoją stronę do nowych przepisów? Komentarze są do Twojej dyspozycji.

Foto: flickr.com/neilconway

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *