Marketing na YouTube – niezbędne wskazówki

YouTube bez wątpienia należy do tych wyjątkowych serwisów, których nie trzeba przedstawiać żadnemu internaucie. W ostatnich latach doświadczył on prawdziwej eksplozji popularności. Rewolucja, którą zaprowadził w wielu aspektach naszego życia, nie ominęła też marketingu. O czym zatem należy  pamiętać prowadząc firmowy kanał na Youtube?

Czasy, w których YT służył jedynie dzieleniu się dowcipnymi filmami czy teledyskami, minęły bezpowrotnie. Obecnie, dla milionów użytkowników Internetu, stanowi on także jedyne w swoim rodzaju okno na świat. Nic dziwnego, że ten ogromny potencjał został momentalnie dostrzeżony przez marketingowców, a dziś żadna poważna kampania marketingowa nie może się bez tego serwisu obejść. Poniżej omawiamy podstawowe działania, o których pamiętać powinna zarówno każda początkująca firma, jak i wszyscy ambitni video-blogerzy, prowadzący kanał na YT.  Najpierw jednak wypunktujmy:

Marketing na YouTube – podstawowe zalety

Po pierwsze, jest darmowy. Jego jedyny koszt stanowi czas, który poświęcisz na przesłanie filmów do serwisu.

Po drugie, operuje jednocześnie obrazem i dźwiękiem – najbardziej sugestywnym sposobem przekazywania informacji w dzisiejszych czasach. Dzięki temu ciekawa treść, angażująca całą uwagę internauty, ma dużą szansę na zamienienie go w klienta. YouTube jest doskonałym miejscem do pochwalenia się swoimi kompetencjami. Okazała strona internetowa czy ciekawe statusy na facebooku są oczywiście bardzo ważne, jednak mają one stosunkowo stateczny charakter. Dopiero materiały video są tym energetycznym zastrzykiem, którego na pewnym etapie potrzebuje każda kampania.

Wreszcie po trzecie, jak pokazują statystyki, YouTube jest prowadzącym medium tzw. marketingu wirusowego. Okazuje się, że internauci dużo chętniej niż tweetami czy statusami na facebooku dzielą się właśnie linkami do interesujących filmów na YT. Innymi słowy, jeśli postarasz się o wysoką jakość, to społeczność internetowa sama wyręczy Cię w prowadzeniu kampanii reklamowej. A teraz przejdźmy do konkretów. Przede wszystkim,

Zindywidualizowany kanał to podstawa!

Tego kroku w żadnym razie nie należy lekceważyć. Dzięki własnemu kanałowi nasza marka będzie mogła zgromadzić wszystkie zamieszczone pliki video w jednym miejscu. Założenie kanału jest dziecinnie proste i nic nie kosztuje. Serwis sam poprowadzi nas za rękę poprzez rejestrację, a wraz z kontem na YT otrzymamy również dostęp do własnego kanału (opcja „mój kanał”).

Pamiętajmy, by w „wyglądzie” dobrać przyjemne dla oka tło i awatar, odpowiadające estetyce naszej firmy.  Jako że samą nazwę szybko się zapomina, jest bardzo ważne, by logo i kolorystyka odpowiadały designowi naszych produktów, strony internetowej i innych materiałów marketingowych. Zapewni to kampanii spójność, a klientom ułatwi rozpoznawanie marki. Co więcej, im bardziej nasze video przypadnie do gustu internautom, tym większe prawdopodobieństwo, że wobec wyboru danej usługi czy produktu zdecydują się na ofertę firmy, która dobrze im się kojarzy.

Treść dostosowana do specyfiki YouTube

Miejmy świadomość, że „seanse filmowe” na YT rządzą się swoimi prawami. Teoretycznie znaleźć można tam całą masę nagrań trwających nawet i po kilka godzin, jednak cierpliwość przeciętnego użytkownika, szczególnie gdy ma do czynienia z materiałem marketingowym, ograniczona jest, w najlepszym razie, do 5 minut na jedno video. W miarę możliwości postarajmy się więc o krótkie i treściwe materiały.

By zwiększyć oglądalność, warto również pogrupować filmy w tematyczne playlisty. Dodając plik, uważnie wybierajmy jego tagi i kategorie (np. „rozrywka”). Aby sobie pomóc, podejrzyjmy, jak opisane zostały najpopularniejsze filmy z tej samej kategorii, klikając „pokaż więcej” pod oknem wyświetlanego filmu bądź poprzez opcję „przeglądaj kanały” po lewej na stronie głównej.

Merytoryczne i kulturalne komentowanie cudzych materiałów, zwłaszcza jeśli należą do tej samej kategorii co nasza, jest bardzo efektywnym narzędziem PR-owym. Najbardziej wartościowe komentarze przeważnie są szybko dostrzegane, a wtedy wizyta nowych gości na naszym kanale jest tylko kwestią czasu. By stale trzymać rękę na pulsie i zaoszczędzić na czasie, śmiało korzystajmy z subskrypcji najważniejszych naszym zdaniem kanałów.

Rzecz jasna, jeszcze ważniejsi są nasi subskrybenci. Poza dostarczaniem wysokiej jakości materiałów zachęcajmy użytkowników do udzielania się w komentarzach, w miarę możliwości odpowiadając na co ciekawsze z nich.

Jak zatem widać, marketing na YouTube pozwala na każdym z omówionych etapów połączyć przyjemne z pożytecznym. Pamiętajmy – nie wszystkie nasze materiały i komentarze muszą wykazywać się powagą i chirurgiczną precyzją! Dzielmy się z użytkownikami humorem i pozytywną energią, i nie miejmy wyrzutów sumienia, jeśli w trakcie prowadzenia kampanii reklamowej będziemy się także dobrze bawić!

photo: youtube.com

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *