Jak przygotować optymalne coverphoto na fanpage Twojej firmy?

Okładka fanpage Twojej firmy nie musi być tylko ładnym obrazkiem. Jej rozmiar i umiejscowienie aż się prosi o wykorzystanie tej przestrzeni z korzyścią zarówno dla Twoich fanów, jak i dla Twojego biznesu. W końcu Twoja firma prowadzi fanpage po to, by biznes się rozwijał, nie tylko, by było fajnie 😉 Pamiętaj jednak, że Wielki F nie pozwala na zamieszczenie w tym miejscu dowolnej grafiki. Istnieją sprecyzowane wytyczne regulujące zawartość okładek fanpage od wymiarów, po ilość tekstu na grafice.

Jak zatem przygotować cover photo skutecznie wspierające Twój biznes, ciekawe wizualnie, a jednocześnie w pełni zgodne z Facebook guidelines? Oto garść naszych porad i dobrych praktyk, które pozwolą Ci przejść ten proces bezboleśnie.

Wymiary coverphoto

Zacznijmy od podstaw. Okładka Fan Page, to grafika o wymiarach dokładnie 851 x 315 pikseli. Facebook nie narzuca górnej granicy rozmiaru samego pliku, natomiast zaleca dla cover photo rozmiar do 100 KB i format RGB JPG lub PNG.

Warto wiedzieć, że, co prawda we wskazówkach dotyczących przygotowania coverphoto Facebook dopuszcza wykorzystanie mniejszych obrazów (co najmniej 399 px szerokości), to jednak taki obraz zostanie rozciągnięty do wcześniej wspomnianego wymiaru 851 px.

Trzeba się więc liczyć z tym, że wykorzystanie mniejszego obrazu, zwłaszcza o niewielkiej rozdzielczości, może spowodować jego zniekształcenie i negatywnie wpłynąć na wygląd fanpage.

Kolejną ciekawostką jest wysokość okładki. Mimo, że optymalna wysokość, to 315 pikseli, w praktyce wykorzystać możesz tylko 313 px. Co z brakującymi 2px?

  • Pasek o wysokości 1 px zostanie przykryty przez elementy nawigacyjne Facebooka (niebieska belka menu)
  • Dodatkowo obszar graniczący z belką, zostanie pokryty 1-pikselową, półprzezroczystą szarą linią.

Może zatem lepiej od razu przygotować grafikę o wysokości 313 px? Otóż nie. Jeśli użyjesz obrazu o mniejszej wysokości,  zostanie on także rozciągnięty do 315 px, co ponownie spowodować może pogorszenie zarówno jakości jak i walorów wizualnych wyświetlanej okładki.

Lepiej zatem przygotować obraz o pełnych wymiarach, ze świadomością powyższych zasad.

Tekst na cover photo

Zgodnie ze wskazówkami Facebooka, obraz użyty jako okładka fanpage nie może zawierać więcej niż 20% tekstu. Ale co to właściwie znaczy i jak to policzyć? Ze względu na wiele kontrowersji w tym temacie, sam Facebook postanowił nieco bardziej doprecyzować tą zasadę.

Otóż, jeśli nałożysz na swój coverphoto siatkę złożoną z 25 prostokątów (5 x 5 prostokątów), tekst może znajdować się w maksymalnie 5 prostokątach widocznych na siatce. Jeśli masz więcej tekstu, oznacza to, że Twoja okładka nie spełnia wymogów Facebooka.

Od tej zasady są jednak pewne dość istotne odstępstwa (co zresztą widać na naszym przykładzie). Pod uwagę nie jest brany tekst, który w sposób naturalny stanowi część grafiki. Jeśli zatem na zdjęciu jest widoczna np. tablica informacyjna (zawierająca tekst oczywiście) lub koszulka z nadrukiem, tego rodzaju tekst nie jest liczony w regule 20%.

Dla pewności jednak lepiej unikać niejednoznacznych sytuacji (my na pewno to zrobimy niebawem 😉 ). Przestrzegamy także przed wszelkimi próbami obejścia tej zasady, np. poprzez edytowanie zdjęć i modyfikacji tekstu na jego elementach. Facebook jest świadom możliwości programów do obróbki fotografii i takich praktyk również zakazuje.

Swoją okładkę możesz sprawdzić tutaj.

Call to Action

Znasz już tzw. zasadę 20% tekstu na coverphoto. Notabene ta zasada odnosi się do wszelkich promowanych na Facebooku zdjęć. O ile zasada ilości tekstu jest bardzo restrykcyjne egzekwowana przez portal, o tyle zmiany wprowadzone po 6 marca 2013, znacznie rozluźniają zasady dotyczące samej treści przekazu.

Cover photo, może zawierać wezwania do akcji takiej jak np. kliknij tutaj. I to nie tylko w formie tekstowej, ale również graficznej (wcześniej było to całkowicie zakazane). Możesz wykorzystać wszelkiego rodzaju strzałki, wskazujące na ikony Twoich aplikacji, czy przyciski itd., lub po prostu poinformować o aktualnej zniżce obowiązującej w Twoim sklepie internetowym.

Przestrzegamy jednak, przed nadmiarem tego rodzaju elementów:

Zdecydowanie lepszym podejściem będzie takie rozwiązanie:

Co najistotniejsze, z punktu widzenia FB, treść cover photo nie powinna być w żaden sposób myląca, ani wprowadzająca odbiorców w błąd. Mimo względnej swobody, nadal należy przestrzegać Regulaminu usługi Strony, w szczególności w odniesieniu do praw autorskich osób trzecich.

Elementy modułowe

Wyżej wspomniałem o wykorzystaniu cover photo do informowania o aktualnych wydarzeniach lub promocjach. Dobrą praktyką w tym kontekście będzie przygotowanie okładki tak, aby z góry przewidzieć na niej miejsce dla elementu, który będzie się zmieniał. Oto przykład:

Standardowa okładka fanpage elektronicznych papierosów Cigito:

Okładka uzupełniona o informację o trwającym konkursie:

Jak widzisz, nie było potrzeby tworzenia zupełnie nowej okładki. Grafika została po prostu zmodyfikowana o aktualne w danej chwili elementy. Możesz wykorzystać tą metodę także w przypadku promocji, a nawet ważniejszych wpisów na blogu firmowym, nie ponosząc za każdym razem kosztów nowego designu 😉

Częsta zmiana okładki nie tylko urozmaici Twój fanpage i pomoże w zwróceniu uwagi fanów na istotne wydarzenia. Zmiana coverphoto jest także jednym z najlepiej widocznych zdarzeń w newsfeedzie.

Jeśli zatem posiadasz podstawowe umiejętności edycji grafiki i dysponujesz odpowiednimi narzędziami – możesz ją zmieniać w zasadzie codziennie, generując przy tym dodatkowe zainteresowanie Twoją firmą. W przeciwnym razie… cóż, zawsze możesz to zlecić komuś, kto zrobi to za Ciebie 😉

Zrzuty ekranów pochodzą z z portalu Facebook.com

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *