jak założyć fanpage na facebooku - instrukcja krok po kroku

Jak założyć fanpage na Facebooku krok po kroku

Zakładanie fanpage na Facebooku jest trochę jak z podróżą w kosmos – nie sposób przewidzieć, co Cię czeka na końcu, ale żeby zacząć i się przekonać musisz wykonać pierwszy krok. W przypadku podróży w kosmos ten pierwszy krok może okazać się dość trudny (choć Elon Musk ułatwia nam to z każdym dniem). Na szczęście z zakładaniem fanpage na Facebooku nie jest tak ekstremalnie.

Z tego artykułu dowiesz się jak założyć fanpage krok po kroku i sprawić, by rozkwitła na nim żywa, inspirująca komunikacja z fanami Twojej marki.

Jak założyć fanpage na Facebooku – przygotowanie do startu

Jak założyć fanpage na facebooku? Przygotowania

W dzisiejszych czasach posiadanie firmowego fanpage na Facebooku to już nie fanaberia, a absolutne podstawy widoczności marki w sieci, o czym możemy się przekonać, wpisując w Google frazę, taką jak: ‘profil na Facebooku poradnik’. 468tys. wyników tylko na to zapytanie dowodzi, że temat jest niezwykle popularny i nie ty jeden szukasz porady.

Zanim przejdziemy do praktycznych działań, warto odpowiednio się przygotować, czyli:

  • nakreślić personę – zdefiniować przedział wiekowy, płeć, zainteresowania i inne istotne cechy potencjalnych odbiorców,
  • opracować podstawową strategię – ustalić, w jaki sposób będziesz pozyskiwał content na fanpage, co będziesz publikować i jak zachęcać Twoją publiczność do interakcji; zapisz to na jednej kartce w formie prostych punktów i powieś w widocznym miejscu – przyda się później,
  • stworzyć dobrą nazwę – chwytliwą i unikalną, zgodną z wymaganiami Facebooka a zarazem powiązaną z tematyką Twojego fanpage,
  • zebrać pełne dane firmy – ustalić wszystkie najważniejsze informacje o firmie, które chcemy zamieścić, takie jak: adres, telefon, e-mail, adres strony internetowej, godziny otwarcia biura/sklepu (jeśli takowe posiadasz),
  • zredagować krótki opis firmy – podsumowanie tego, czym się zajmujesz, nie dłuższe niż 255 znaków ze spacjami,
  • przygotować metryczkę – jest to informacja opcjonalna, ale warta zamieszczenia; należy poinformować w niej, jaki podmiot jest odpowiedzialny za prowadzenie fanpage, oraz podać wszelkie dane identyfikacyjne; masz na to do 2000 znaków,
  • zredagować pełny opis firmy – podobnie jak wyżej, ale tym razem mamy nieco więcej miejsca (nie ma limitu, ale też nie ma co przesadzać); warto by obydwa opisy nieco różniły się między sobą,
  • zredagować opis misji – może to być misja Twojej firmy lub Misja fanpage, nie mamy ustalonej długości opisu, ale warto zmieścić się poniżej 500 znaków.
  • wybrać zdjęcie profilowe – wykonać logo o optymalnych wymiarach (180×180 pikseli) lub znaleźć zdjęcie, pasujące do profilu firmy,
  • przygotować cover photo, czyli grafikę okładki o wymiarach dokładnie 851 x 315 pikseli.

Warto przyłożyć się do przygotowania tych materiałów, podając jak najwięcej istotnych danych w opisach i profesjonalnie podejść do grafiki na fanpage, dzięki czemu ułatwimy klientom kontakt z naszą firmą oraz wzbudzimy zaufanie.

Zrób pierwszy krok – stwórz fanpage

Jeśli etap przygotowań mamy już za sobą, to pora przejść do konkretnych działań. Aby rozpocząć tworzenie firmowego profilu wystarczy kliknąć w ten link: tworzenie nowego fanpage. Zostaniemy wówczas przeniesieni do okienka, w którym musimy wybrać właściwy typ fanpage dopasowany do profilu naszej działalności. W zależności od wybranego typu strony, kolejne kroki będą się nieco różnić.

Jak założyć fanpage na facebooku? Wybór typu strony

Z Twojej perspektywy przedsiębiorcy najciekawsze typy stron, to:

  • Lokalna firma lub miejsce – przeznaczona dla małych firm lokalnych (np. restauracje, sklepy stacjonarne); wybierz tę opcję, jeśli w miejscu działalności odwiedzają Cię klienci a lokalizacja i godziny otwarcia są dla Ciebie istotne.
  • Firma, organizacja lub instytucja – przeznaczona dla firm globalnych lub wirtualnych, dla których kwestia adresu, czy godzin otwarcia jest raczej drugorzędna; wybierz tę opcję jeśli prowadzisz np. sieć sklepów z kilkoma lokalizacjami.
  • Marka lub produkt – ta opcja jest przeznaczona przede wszystkim dla marek, dla których fizyczny adres jest kompletnie nieistotny, takich jak sklepy internetowe, firmy ogólnopolskie, czy nawet globalne oraz linie produktowe; jeśli Twój biznes działa przede wszystkim online, będzie to również opcja dla Ciebie.
  • Artysta, zespół lub osoba publiczna – to typ fanpage przygotowany z myślą o osobistościach; oprócz standardowych funkcjonalności fanpage znajdziemy tu także możliwość uzupełnienia profilu o wydarzenia i informacje związane ze ścieżką kariery osobistości.

Do wyboru mamy również typy Rozrywka oraz Strona dobroczynnej organizacji non-profit lub społeczności. Warto dobrze przemyśleć ten wybór, aby później nie żałować, że jakieś drobne funkcje okażą się niedostępne.

W tym miejscu zostaniemy również poproszeni o wskazanie nazwy fanpage, wybór kategorii, podanie podstawowych danych i zaakceptowanie regulaminu.

Jeśli jesteśmy nowymi użytkownikami serwisu to konieczne będzie również założenie dodatkowego, prywatnego konta i aktywowanie go.

Konfiguracja fanpage na Facebooku

Kolejnym etapem jest konfiguracja nowo powstałej strony, czyli dodanie zdjęcia profilowego, cover photo, a także dodanie opisów, które przygotowaliśmy wcześniej. Facebook wyświetli dla Ciebie kilka wskazówek, które możesz krok po kroku wykonać, by uzupełnić najważniejsze elementy profilu.

Jak założyć fanpage na facebooku? Dodawanie grafiki

Z istotnych funkcji warto na przykład dodać przycisk (klikając niebieskie pole tuż poniżej cover photo). Powinniśmy potraktować ten przycisk jako priorytetowy Call-to-Action dla odwiedzających – zachęcić ich np. do zadawania pytań, pobrania aplikacji lub odwiedzenia strony www.

Po wykonaniu widocznych wskazówek warto przejść do zakładki Informacje (po lewej stronie, na dole kolumny) i rozejrzeć się, jakie pola jeszcze wymagają uzupełnienia. Jak wspomniałem, dostępne pola będą się nieco różnić w zależności od wybranego wcześniej typu fanpage.

Jak założyć fanpage na facebooku? Uzupełnianie informacji o stronie

Warto zwrócić uwagę na pole „Nazwa użytkownika strony” –będzie to unikalna nazwa, za pomocą której fani będą mogli oznaczyć stronę w postach. Po przekroczeniu liczby 25 fanów uzyskamy także możliwość jednorazowego ustawienia skróconego adresu strony. Musimy wybrać niepowtarzalną nazwę, bowiem dane te nie mogą się powielać na różnych profilach. Co ważne, po przekroczeniu pułapu 200 fanów, nie będziemy jej mogli także zmienić.

Dodatkowe ustawienia fanpage i administratorzy

Jak założyć fanpage na facebooku? Dodatkowe ustawienia

Przechodząc do zakładki Ustawienia w górnym menu możemy określić:

  • jakie treści mogą być publikowane na naszym profilu,
  • wprowadzić ograniczenia, np. zablokować możliwość publikowania wulgaryzmów,
  • połączyć powielone strony,
  • ustalić kto będzie miał prawo publikować w imieniu strony, czyli dodać administratorów

Warto przejrzeć wszystkie ustawienia na spokojnie i upewnić się, że wszystko jest tak jak byśmy chcieli. W większości wypadków ustawienia domyślne będą dla Ciebie wystarczające na początek.

Fanpage – startujemy z promocją

Wracając do strony głównej, gdy wykonamy już wszystkie wskazówki podstawowe, podsunięte nam przez Facebooka, otrzymamy kilka opcji dotyczących promocji naszego fanpage tak, aby dotrzeć do jak największej liczby użytkowników.

Jak założyć fanpage na facebooku? promocja

Możemy w tym miejscu zaprosić znajomych do polubienia fanpage (warto tez samemu polubić), wysłać wiadomości prywatne do znajomych, utworzyć kampanię reklamową lub po prostu zacząć dodawać ciekawe treści, które przyciągną zaciekawionych Facebookowiczów.

Strona gotowa? Zatem czas ogarnąć pierwsze posty!

Jak widać, założenie fanpage, to nie czarna magia i nie powinno nam sprawić zbyt wielu problemów. Jednak dostosowanie jej do wymagań portalu oraz zachęcenie użytkowników Facebooka do polubienia, częstych odwiedzin i wchodzenia w interakcję – już tak.

Przede wszystkim nie możesz pozwolić, by fanpage zdechł zanim się na dobre urodzi – skoro zaprosiłeś znajomych do polubienia, masz obowiązek odwdzięczyć im się ciekawą treścią, która regularnie pojawi się w Twoim nowym miejscu. Do dzieła!

Masz pytania? Śmiało pisz w komentarzach!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *